Återblickar: Hur såg det ut i Geocachingsverige för tio år sedan?

 Efter att ha fått min bok i sin hand så funderade Jozii på om det inte kunde vara kul med lite tillbakablickar från geocachingens tidiga år på Geobloggen. Jag tyckte att det var en bra idé och jag skrev några inlägg på det temat. Men nu när Jozii har lämnat Geobloggen så tar jag upp tråden här istället. Texterna är tagna från boken med vissa modifieringar.

Besök på Trälen

En närmast kultförklarad plats var det dags att besöka den 4 juni, nämligen Trälen (GCPRE2). Cachen ligger på Volvos gamla semesterö med samma namn. Verksamheten byggdes upp under 1950-talet och ön var i tjänst fram till 1990. Verksamheten bedrevs av tre fackföreningar inom Volvo. Idag kan man se bilder från ön på Jan Jörnmarks sida «Övergivna platser». 2006 spelades TV4s dokusåpa «Trälen» in på ön.

17 - Trälen (GCPRE2)

Den övergivna semesterön Trälen.

Radiointervju SR P4

I programserien «Mitt i sommaren» på Radio P4 Göteborg så hade man ett dagligt inslag där någon berättade om sin hobby. Reportrarna hade fått reda på att det fanns något som hette geocaching och sökte efter medverkande via geocaching.se. Eftersom jag hade tid
så åkte jag till Hammarkulletorget en synnerligen varm dag och på självaste nationaldagen, USA’s alltså, 4 juli. Reportrarna blev minst sagt engagerade och det resulterade i närmare tjugo minuters samtal om geocaching i direktsändning. Man fick till och med stryka en del musikinslag för att hålla tiden!

Under 2006 gömdes drygt 2000 cacher i Sverige.

Cacha lugnt /jasy

Kategorier: Bokprojektet, Geocaching | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.